بلاگ
بلاگ

بلاگ

خانواده

حکمت ایرانی بنا بر ریشه‌شناسی ادبی اساطیری و باستانی است و با عنوان جاویدان خرد شناخته می‌شود. در نهضت ترجمه‌ی سده‌های ابتدائی هجری بازگردانی مفصلی به عربی توسط ابن‌مُسکَویه از جاویدان خرد انجام و حکمه‌الخالده نامیده شد. پس از چند سده توسط نصیرالدین طوسی تحقیق و تلخیصی از کتاب عربی صورت گرفت و اخلاق ناصری نوشته شد.

حکمت باستانی ایرانیان با توجه به تالیفات اندیشمندان و خردورزان اسلامی سه ساحتی است:

  1. فردی
  2. منزلی
  3. اجتماعی

حکمت منزلی حلقه‌ی مفقوده‌ی تربیت اسلامی است. در قرآن به اقربین و عشیره اشاره شده است اما به خانواده دلالت و هدایتی ندارد. عرب بادیه‌نشین در خیمه و چادر زندگی می‌کرد و با مدنیت و خانه و منزل میانه‌ای نداشت.

حکمت منزلی با توجه به فقه جواهری و تقدم عقلانیت و خرد بر اشعری‌گری و اجتهاد اخباری و بالاتر از آن بنا بر هدایت پیامبر مبنی بر اخذ حکمت از ثریا توسط اهل‌فارس پشتوانه‌ی شرعی دارد. اگر ادله‌ی روایی و نقلی مأخوذ و مصدر ارجاع نباشد قرآن کفایت از اثبات ماهیت شرعی حکمت خانوادگی است. یکی از القاب یعقوب پیامبر اسرائیل است که از دو بخش اسراء و ایل تشکیل شده است. اسراء به خانه و خانواده اشاره دارد. یکی از دلایل فضیلت جاویدان و همیشگی فرزندان یعقوب پیامبر بر دیگر اقوام سامی تقدم حکمت منزلی بر حکمت فردی و نحوه‌ی اتصال حریم فردی توسط خانه و خانواده به نشئات اجتماعی و محیط کاری است. بنا به دلایل اربعه‌ی ذیل حکمت منزلی حجیت ظاهره‌ی شرعیه دارد:

  1. قدمت در حکمت ایرانی
  2. اصالت تعقل و تجربه در فقه جواهری و اثبات تاریخی آن در فرهنگ ایرانی
  3. سفارش پیامبر به یادگیری حکمت ایران باستان با ارجاع به اخذ فضائل منتهی به ثریا توسط ایرانیان
  4. فضیلت خانوادگی یعقوب پیامبر که در کنیه‌اش ظاهر است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد