بلاگ
بلاگ

بلاگ

تعمیر و نگهداری

همیشه بسیاری از سفسطه‌های موجود در حکمت فارسی گرفتار جهل مرکب حاصل از دور و تسلسل فلسفی و ندیدن عمدی شبهه‌ی آکل و ماکول است. شُبهه آکِل و مَأکول، شبهه‌ای قدیمی در نفی و انکار معاد جسمانی که بسیاری از متکلّمان درباره آن سخن گفته‌اند. شبهه به صورت خلاصه این‌گونه است: «اگر انسانی معین غذای انسان دیگر شود، اجزای مأکول یا خورده شده در روز معاد در بدن آکل یا خورنده باز می‌گردد یا در بدن مأکول؟ به هر صورت که فرض شود، بدن یکی از آن دو به صورت کامل در روز رستاخیز محشور نخواهد شد.

بالاخره یک حساب و کتابی در همین دنیا برای پرداخت حقوق و ارتقای شغلی وجود دارد. نمی‌شود با گفتار مغلق و پرابهام بر اشتباهات سرپوش گذاشت. الگوی فرگشتی مشابه شبهه‌ی آکل و ماکول در زمینه‌ی آفرینش موجودات مطرح است. در طرح آتائیستی صحبت از یک رابطه‌ی خطی بدون دور لمّی است. مرغ یا تخم‌مرغ، معمایی رایج است که معمولاً به این شکل بیان می‌شود: «کدام نخست بوده‌است، مرغ یا تخم‌مرغ؟». این مسئله برای فیلسوف‌های باستان، آغازگر سؤالاتی دربارهٔ نحوه‌ی پیدایش جهان بوده است. هرچند که با ارائه‌ی نظریه‌ی فرگشت توسط چارلز داروین در کتاب خاستگاه گونه‌ها که طبق آن تخم باید اول آمده باشد با فرض این که تخم الزاماً و صرفاً به معنای تخم‌مرغ نیست بلکه تخم به معنای عام آن است از ارزش سؤال کاسته شده‌است. توسط ن. فخر دو پاسخ مطرح شده و با حاصل جمع منطق زبانی و فرآیند فرگشت چنین اظهار نظر کرده است:

۱) اگر سؤال به زبان فارسی مطرح شود و گفته شود: اول مرغ بوده یا "تخم مرغ"، این جملهٔ پرسشی، یک گزارهٔ تحلیلی مستتر در خود دارد و آن در اضافهٔ "تخم مرغ" است که یعنی تخمی که لزوماً از یک مرغ به وجود آمده، وگرنه به آن "تخم مرغ" گفته نمی‌شد. دراین حالت از تحلیل خودِ جملهٔ پرسشی نتیجه می‌شود که اول مرغ بوده‌است. در پاسخ به این‌که خود مرغ چگونه به وجود آمده، گفته می‌شود: "از تخم یک پرندهٔ دیگر که مرغ نبوده، بلکه شبیه مرغ بوده و باید به آن پرنده، عنوانِ "جد مرغ امروزی" داده شود."

۲) اگر سؤال به زبانی مانند زبان انگلیسی مطرح شود که در آن فقط از کلمهٔ تخم egg استفاده می‌شود (chicken or the egg)، به‌طوری‌که از تحلیل آن نتوان نتیجه گرفت آن تخم لزوماً توسط مرغ گذاشته شده باشد، از تحلیل فرگشتی نتیجه می‌شود که اول تخم بوده، تخمی که توسط یکی از اجداد مرغ امروزی گذاشته شده و حاوی جهش یا جهش‌های لازم برای تولد اولین مرغ امروزی بوده‌است.

بسیاری از مسائل باید از دور لمّی درآمده و بعد دنبال مرغ یا تخم‌مرغ و مقصر واقعی گشت. در اتوماسیون اداری بهتر است گردش‌کار به صورتی برنامه‌ریزی شود که دور لمّی نداشته باشد.

امروزه پول حرف اول و آخر را نمی‌زند. بسیاری از کشورهای لیبرالی برای جلب رضایت جمهور با پیاده‌سازی مساوات یا fairness توانسته‌اند بسیاری از آشوب‌ها و شورش‌های کشور خویش را مدیریت نمایند. به طور مثال مجموعه کشورهای اسکاندیناوی با توجه به میزان رضایتمندی فراوان در سطح نخبگانی و عموم مردم قابل اشاره است. یا همه دارا هستند و می‌تواند به یک زندگی مورد انتظار دست یابند. یا جامعه در حال اضمحلال است و همه باید برای برون‌رفت از مشکل موجود مشارکت و همکاری نمایند. در عمل به صورت همه‌گیر شعار "یکی برای همه و همه برای یکی" تحقق یافته است. در جامعه‌ای که مساوات وجود دارد و دستگاه‌های نظارتی به وظایف قانونی خود درست و به‌موقع عمل می‌کنند نمی‌توان ادعا داشت کل زندگی فردی را می‌توان خرید. هر یک از اعضای اجتماع تشخص و احترام داشته و با توجه به قناعت‌پذیری و استفاده از دست‌رنج حاصل کار و تلاش می‌تواند به دستاوردهای بهتر اجتماعی و عوائد بیشتر مالی برسد. پول ابزار ارتقاء اجتماعی است. امروزه زمان پول است بنابراین به جای Money talks باید مثلی جدید جایگزین شود Time is money.

در بنگاه‌های مالی با فرآیند خودکارسازی بسیاری از فرآیندها و گردش‌کارهای اداری شعار تحصیل پول با مدیریت زمان بهتر به خودی خود محقق می‌شود. بنگاه‌های مالی و بانک‌ها از یک سربار هزینه‌ای وحشتناک به علت رسیدن به مرز نهایی بانکداری دیجیتال رنج می‌برند و ردیابی کالا و خدمات مصرفی در تعمیر و نگهداری‌های دوره‌ای سخت است. امکان مدیریت بهینه‌ی کالا و خدمات وجود دارد. شاه‌کلید در انبارداری مناسب است. سامانه‌ی تعمیر و نگهداری و به همراه تعریف انبار فناوری اطلاعات در هر ساختمان به صورت مجزا راه‌حل مناسبی جهت نگهداری میزان کالای مصرفی و موجودی در انبار است.

افلاطون صحبت زیبایی دارد که بیان می‌کند نیاز مادر نوآوری است. نوآوری در کسب‌وکار با نیازسنجی درست قابل انجام است. نیازسنجی تعمیر و نگهداری دوره‌ای بنگاه‌های مالی و بانکی با مقایسه‌ی مناسب حالت فعلی و آرمانی امکان‌پذیر است. هر کسب‌وکاری برای خود یک وضعیت شاخص و آرمانی دارد. در زمینه‌ی تعمیر و نگهداری مطمئنا صنعت هوایی پیشرو است. در صنعت هوایی دو نوع قرارداد وجود دارد: 

  1. قرارداد تامین قطعات یا OEM که مخفف Original Equipment Manufacturer است.
  2. قرارداد نگهداری و تعمیرات یا MRO که مخفف Maintenance، Repair، and Operations یا Maintenance، Repair، and Overhaul است.

قرارداد تعمیر و نگهداری بنگاه‌های مالی از نوع MRO است. قرارداد تامین قطعات برای صنعتی است که تولید دارد. بنگاه مالی تولیدی نداشته بنابراین نیازی به سامانه‌ی تولید و قرارداد تامین قطعات ندارد. در قرارداد تعمیر و نگهداری پیش‌بینی و درخواست خرید و رزرو مواد و کالاها و خدمات مورد نیاز از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. همیشه بحث هزینه‌ی تمام شده‌ی خدمات از پی‌گیری‌های دردسرساز مالی و اداری است. برای محاسبه‌ی فوق سامانه‌ی تعمیر و نگهداری به همراه سامانه‌ی انبار به همراه سامانه‌ی تایم‌شیت به همراه سامانه‌ی بهای تمام شده پیشنهاد می‌شود اما نکات ذیل مورد اشاره است:

  1. هر ساختمان به صورت مجزا یک انبار فناوری‌اطلاعات داشته باشد
  2. مسئولیت هر انبار معلوم باشد
  3. انباردار تخصصی هر انبار به صورت مجتمع یا به تفکیک معین گردد
  4. انبار هر ساختمان به عنوان یک انبار مجازی در سامانه‌ی انبارداری ثبت شود
  5. برنامه‌ی تعمیر و نگهداری به صورت دقیق و مبتنی بر تقویم زمانی از پیش برنامه‌ریزی مورد پیگیری دقیق اداری قرار گیرد
  6. موفقیت برنامه‌ی اتوماسیون اداری منوط به وجود Administration یا مدیریت و سرپرستی و هماهنگی اداری و فنی قدرت‌مند است
  7. در سررسید تعمیر و نگهداری باید درخواست انتقال کالا از انبار مرکزی به انبار محلی و ساختمانی انجام شود
  8. مسئولیت کشیدن حواله تحویل و مصرف کالا و ثبت در اتوماسیون اداری برعهده‌ی انباردار متخصص و فنی بخش فناوری‌اطلاعات است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد