مهمترین اشکال نهادینه شدهی مدیریت صنعتی مهندسی نگهداری است. در هر زمینهای اطلاع و آگاهی وجود داشته باشد در نهایت یکی از چالشهای راهاندازی و تداوم صنایع پایه و مادر نگهداری و تعمیرات مرتبط با دستگاههای سازنده است. نمیشود از ساحت فنی و مهندسی فوق بهراحتی گذر کرد. در مخابرات و فناوریاطلاعات مطمئنا OSS/BSS بهترین راهبرد در ایجاد زیرساخت تعمیر و نگهداری مطمئن و بدون دغدغهی مدیریتی است اما راهبرد فوق نیازمند پیشزمینهی فنی و مهندسی نگهداری و تعمیرات تجهیزات صنعتی است. مهندسی نگهداری مراجع علمی مخصوص به خود دارد. گزارشهای مخصوص بهخود دارد. هر دستگاه برای خود دستورالعملی جدا در زمینهی تعمیرات و نگهداری دارد و بههیچوجه یک محیط تخصصی با مجموعهای محدود از لغات و استانداردها نیست بلکه بدون محدودیت بوده و انتهایی ندارد. خرابیهای دستگاهها تنوع دارد. بنا بر حساسیت صنایع و نوع خرابیها دستورالعملهای قابل پیادهسازی تفاوت دارد. در تمام زمینههای صنعتی و تولیدی مطرح است. در ایران متاسفانه رفتار صورت گرفته با ساحت فوق مهارتی نیست بلکه بهواسطهی ارجاعات مجامع دانشگاهی تبدیل به محفل و محملی جهت اشتغالزایی مهندسین صنایع شده است در حالی که مهندسی نگهداری ارتباط خاصی با مهندسی صنایع ندارد. شاید در مباحث مدیریتی و مشاورهای و نه کارشناسی و اپراتور دستگاهها امکان استفاده از مهندسین صنایع وجود داشته باشد. آموزش در حیطهی تعمیر و نگهداری وابستگی کاملی به محیط تولید و صنعتی داشته و مهارتی است و فقط با تجربه و کار کردن در زمینهی مزبور به دست میآید. هیچگاه استاد دانشگاه نمیتواند مهندسی نگهداری صنعتی درستی را برنامهریزی نماید. نگهداری انواعی مانند پیشگیرانه یا پیشبینی شده و مولد و ... دارد.
OSS/BSS در زمینهی رخدادهای غیرقابلپیشبینی قابل توصیه است اما برنامهریزی و زمانبندی تعمیر و نگهداری مقولهای با اهمیت و اولویت بیشتری در زمینهی نگهداری دورهای و منظم دستگاهها است که برای تامین نیاز فناورانهی مزبور از سامانهی نرمافزاری CMMS استفاده میشود. مهمترین کاربرد CMMS برنامهریزی و زمانبندی خدمات نگهداری و تعمیرات دستگاهها است. در حالت ایدئال و آرمانی یک مانیتور در محل کار کارشناسان تعمیر و نگهداری نصب شده و برنامههای دقیق سرویس ماشینها بر روی مانیتور نمایش داده شده و طبق آن به ماشینهای صنعتی رسیدگی میشود. منابع زیر شاهدی جهت اثبات ادعاهای فوق است: