بلاگ
بلاگ

بلاگ

جدول‌زمانی ماشین صنعتی

هر ماشین صنعتی برای خود یک جدول زمانی یا Timeline دارد. طبق گزارش توصیفی موجود در جدول زمانی از کارکرد ماشین تا حال و آینده‌ی آن امکان برنامه‌ریزی و زمان‌بندی خدمات مرتبط با تعمیرات و نگهداری ماشین صنعتی وجود دارد از این رو حتما یک مفهوم مجزا در طراحی پایگاه‌داده‌ها به‌عنوان Machine Timeline و یا تصویری از این مفهوم طراحی شده تا CMMS توانایی ارائه‌ی برنامه‌های خدمات و نگهداری دوره‌ای ماشین‌های صنعتی را داشته باشد.

مهندسی نگهداری

مهم‌ترین اشکال نهادینه شده‌ی مدیریت صنعتی مهندسی نگهداری است. در هر زمینه‌ای اطلاع و آگاهی وجود داشته باشد در نهایت یکی از چالش‌های راه‌اندازی و تداوم صنایع پایه و مادر نگهداری و تعمیرات مرتبط با دستگاه‌های سازنده است. نمی‌شود از ساحت فنی و مهندسی فوق به‌راحتی گذر کرد. در مخابرات و فناوری‌اطلاعات مطمئنا OSS/BSS بهترین راهبرد در ایجاد زیرساخت تعمیر و نگهداری مطمئن و بدون دغدغه‌ی مدیریتی است اما راهبرد فوق نیازمند پیش‌زمینه‌ی فنی و مهندسی نگهداری و تعمیرات تجهیزات صنعتی است. مهندسی نگهداری مراجع علمی مخصوص به خود دارد. گزارش‌های مخصوص به‌خود دارد. هر دستگاه برای خود دستورالعملی جدا در زمینه‌ی تعمیرات و نگهداری دارد و به‌هیچ‌وجه یک محیط تخصصی با مجموعه‌ای محدود از لغات و استانداردها نیست بلکه بدون محدودیت بوده و انتهایی ندارد. خرابی‌های دستگاه‌ها تنوع دارد. بنا بر حساسیت صنایع و نوع خرابی‌ها دستورالعمل‌های قابل پیاده‌سازی تفاوت دارد. در تمام زمینه‌های صنعتی و تولیدی مطرح است. در ایران متاسفانه رفتار صورت گرفته با ساحت فوق مهارتی نیست بلکه به‌واسطه‌ی ارجاعات مجامع دانشگاهی تبدیل به محفل و محملی جهت اشتغال‌زایی مهندسین صنایع شده است در حالی که مهندسی نگهداری ارتباط خاصی با مهندسی صنایع ندارد. شاید در مباحث مدیریتی و مشاوره‌ای و نه کارشناسی و اپراتور دستگاه‌ها امکان استفاده از مهندسین صنایع وجود داشته باشد. آموزش در حیطه‌ی تعمیر و نگهداری وابستگی کاملی به محیط تولید و صنعتی داشته و مهارتی است و فقط با تجربه و کار کردن در زمینه‌ی مزبور به دست می‌آید. هیچ‌گاه استاد دانشگاه نمی‌تواند مهندسی نگهداری صنعتی درستی را برنامه‌ریزی نماید. نگهداری انواعی مانند پیشگیرانه یا پیش‌بینی شده و مولد و ... دارد.

OSS/BSS در زمینه‌ی رخدادهای غیرقابل‌پیش‌بینی قابل توصیه است اما برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تعمیر و نگهداری مقوله‌ای با اهمیت و اولویت بیشتری در زمینه‌ی نگهداری دوره‌ای و منظم دستگاه‌ها است که برای تامین نیاز فناورانه‌ی مزبور از سامانه‌ی نرم‌افزاری CMMS استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد CMMS برنامه‌ریزی و زمان‌بندی خدمات نگهداری و تعمیرات دستگاه‌ها است. در حالت ایدئال و آرمانی یک مانیتور در محل کار کارشناسان تعمیر و نگهداری نصب شده و برنامه‌های دقیق سرویس ماشین‌ها بر روی مانیتور نمایش داده شده و طبق آن به ماشین‌های صنعتی رسیدگی می‌شود. منابع زیر شاهدی جهت اثبات ادعاهای فوق است:

منبع 1

منبع 2

منبع 3

منبع 4

منبع 5

منبع 6

منبع 7

منبع 8

منبع 9

منبع 10

منبع 11

منبع 12

منبع 13

منبع 14

منبع 15

منبع 16

منبع 17

منبع 18

منبع 19

منبع 20

منبع 21

منبع 22

منبع 23

منبع 24

منبع 25

منبع 26

منبع 27

منبع 28

منبع 29

منبع 30

نامه‌های اداری تعمیر و نگهداری

بسیاری از گردش‌کارهای اداری با تهیه و ارسال نامه‌ی درخواست یکی از کارشناسان شروع می‌شود. در برنامه‌ی تعمیر و نگهداری به علت عدم تعامل دبیرخانه‌محور و جبر محیط صنعتی شاید امکان استفاده از یک سرور چت یا گفتگو جایگزین سامانه‌ی نرم‌افزاری دبیرخانه وجود داشته باشد. البته همچنان بهره‌گیری از دبیرخانه‌ی متمرکز و تعبیه‌ی یک plugin یا binding در برنامه‌ی کاربردی تعمیر و نگهداری ارجحیت دارد. یکی از اشکالات اصلی در زمینه‌ی سامانه‌های گفتگو عدم برنامه‌نویسی دوطرفه‌ی سرور و کلاینت مبتنی بر یک الگوی بومی و داخلی است.

داشبورد تعمیر و نگهداری

مهم‌ترین عامل به‌کارگیری سامانه‌ی نرم‌افزاری تعمیر و نگهداری اپراتوری و ورود اطلاعات نیست بلکه خودکارسازی رویه‌ها و اطلاع به‌موقع جهت انجام خدمات مورد نظر است. حتی شروع گردش‌کار اداری می‌تواند هوشمند و خودکار باشد. داشبورد فراگیر و با جزئیات کار شده‌ی فراوان و اطلاع کارها با شیوه‌های متفاوت پیامکی، تلفنی، رایانامه و ... به کارشناسان تعمیر و نگهداری یکی از ملحقات عمده‌ی قابل استفاده در داشبورد تعمیر و نگهداری است. تعریف و به‌کارگیری job برای پردازش‌های متناوب و دسته‌ای می‌تواند از دیگر قابلیت‌های داشبورد فوق لحاظ گردد.

کارکرد نقلیه

بهترین راه جهت محاسبه‌ی کارکرد نقلیه اتصال یک موقعیت‌یاب برخط مثل گلوناس است. کارکرد فوق در هر سفر کاملا مشخص است. کافی است یک سیگنال keepalive به صورت متناوب و منظم به سامانه‌ی نرم‌افزاری متمرکز و جامع حمل‌ونقل برخط فرستاده می‌شود تا کارکرد وسیله‌ی نقلیه و زمان باقی‌ماندن در شدآمدهای روزمره‌ی شهری معین گردد.